• ID.3 som tjänstebil

    Johan Lindwall, säljare på Volkswagen i Ystad tipsar

ID.3 – En favorit för både anställda och arbetsgivare.

 

Nya, helelektriska ID.3 är äntligen på svensk mark och beställningarna är i full gång. Många företag har numera policys som uppmuntrar att den anställda ska köra laddhybrid eller elbil i tjänsten. ID.3 är ett riktigt spännande och prisvärt alternativ för många företag och i skrivande stund har vi på Michelsens Bil redan tecknat avtal med några av våra företag här nere i Sydöstra Skåne.

 

Johan Lindwall är säljare på Michelsens Bil och Volkswagen i Ystad och här berättar han om varför han anser att ID.3 är ett utmärkt alternativ som tjänstebil.

 

 

 

Har du provkört nya ID.3 ännu? Berätta om dina första intryck?

 

Det har jag faktiskt, första intrycket är att det är en tilltalande design, otroligt lätt att köra. Bra köregenskaper och trots att det är mycket som är nytt så känner man sig hemma bakom ratten om man kört VW sedan tidigare. Här ska man också ha i åtanke att ID3 är en bil som från grunden är byggd för att vara en ren elbil, vilket har många fördelar. Det finns många andra bilar på marknaden där man tagit en befintlig modell och modifierat för att få in ett batteri.

 

Om du får lyfta fram 3 häftiga funktioner med ID.3, vilka är det då?

 

Bara 3 egenskaper är inte snällt men jag skulle säga att växelväljaren har en helt ny design, placering och är en häftig funktion med nya ID3. En annan sak som är riktigt häftigt är det räcker att du placerar dig bakom ratten, trycker ner bromspedalen och lägger i en växel med handen sen är man iväg! Inga start/stopp knappar eller låscylindrar längre. Som sista sak måste jag får jag nog välja ”Voice-Control” Där man genom att säga ”Hej ID” kan styra bilens funktioner genom sin röst, så genom att säga tex ”Hej ID, Jag fryser” så höjer bilen värmen.

 

En del kunder är oroliga över räckvidden och laddningen. Vad kan du berätta om just räckvidd och vad man kan göra för att ladda optimalt i vardagen?

 

Det i sig är väl något de flesta tänker direkt på när man pratar elbil. Det finns ändå en trygghet i att man vet hur det fungerar när man kör en traditionell bil med förbränningsmotor.  Men på just detta mellanbatteriet som kommer nu så har man en beräknad körsträcka på 42 mil (WLTP), Dessutom finns det flera funktioner som kör att man kan optimera räckvidden. Tex klimatisera bilen när man laddar hemma, Det finns även ett körläge där med tar tillvara energin när man släpper gasen och på så sätt bygger man på körsträckan. Ser man sen på den genomsnittliga föraren så kör de flesta ca 3-4 om dagen vilket innebär att man egentligen inte behöver ladda mer än 1-2 gånger i veckan.

 

Vad skulle du säga är den största fördelen med att köra ID.3 som tjänstebil?  

 

Den största fördelen förutom den körglädje som man får av ID.3 är att ens totala kostnader är lägre om man jämför mot en motsvarande bilmodell. Tex kan det skilja en hel del i förmånsvärde, att man sen kan spara en hel del kronor på att ladda hemma eller på jobbet är såklart en bonus.

 

Privatleasingkampanjen på 3495:-/mån känner vi till, men hur skulle prissättningen se ut om man vill köra ID.3 som tjänstebil? 

 

Det finns nästan lika många lösningar som det finns frågor. Men prissättningen kan skilja sig lite beroende på vilken lösning man föredrar. En del människor har möjlighet till tjänstebil, Personalbil andra kan löneväxla dvs att företaget tar bilens månadskostnad mot ett avdrag på lönen osv. Här kan man som anställd alltid fråga sin arbetsgivare vilka möjligheter man har som anställd. Så möjligheterna är många. Men fler och fler företag väljer att handla via TCO kalkyler där man tar hänsyn till den totala kostnaden för bilen där ID.3 har några fördelar i form av 60.000 kr i statligt stöd, Skattefri (360kr), lägre servicekostnader, lägre drivmedelskostnader. Man kommer alltid ut till en laddad och klimatiserad bil om man har ställt in det sen tidigare. Dessutom får man en del av pengarna tillbaka från naturvårdsverket av installation av laddbox om man betalar den som privatperson. Laddboxen kopplas på vanliga 16A och man laddar då ca 8mil/timme.

 

 

Något mer vi bör känna till om nya ID.3? 

 

Nej som tjänstebilsåkare så är det framför allt att man får ett lågt förmånsvärde, man får en rolig bil att köra, modern bil, inte lika high tech som Tesla men långt före andra konkurrenter. Utmärkt för de som vill ta ansvar för miljön. ID3 är också en helt Co2 neutral bil, där fabriken har ställt om till förnybar el och där VW klimatkompenserar för övriga utsläpp.

 

 

Här ser ni några bilder från Johans provkörning av Volkswagen ID.3. 

 

 

 

 

Kontakta Johan eller våra övriga säljare i Tomelilla eller Ystad här >>>

 

Läs mer om Volkswagen ID.3 här >>>