Tiguan eHybrid beställningsbar

Volkswagen Tiguan eHybdrid

Ännu en laddhybrid från Volkswagen – Tiguan eHybrid prissatt och beställningsbar

Volkswagen fortsätter att bredda sitt utbud av laddhybrider – nya Tiguan eHybrid finns nu att beställa på den svenska marknaden. Rekommenderat cirkapris: från 463 900 kr.


Tiguan är den mest framgångsrika SUV:en i Europa och en av de mest sålda SUV:arna i världen. Denna storsäljare har tidigare i år fått en omfattande uppdatering med förfinad design och nytt utbud av driv-, assistans- och infotainmentsystem.


En av höjdpunkterna är att Volkswagen nu elektrifierar Tiguan med en ny modern laddhybridversion. Nya Tiguan eHybrid kan köras i helt elektriskt läge med en räckvidd på upp till 50 km (WLTP) och därmed utan lokala utsläpp.

I Sverige har Tiguan de senaste åren tillhört toppen i registreringsstatistiken, inte bara i sitt segment utan också totalt av alla modeller som erbjuds på marknaden. eHybrid-versionen är ett välkommet tillskott i utbudet.


– Det känns naturligtvis väldigt roligt att nu kunna erbjuda en laddhybridversion av populära Tiguan. Den är efterlängtad av många och har förutsättningar att bli en riktig Sverige-favorit! säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.


Tiguan eHybrid – med både TSI-motor och elmotor


Den effektiva kombinationen av en 150 hk stark, turboladdad, 1,4-liters TSI-motor (bensin) och en elmotor av typen ”HEM80” med en effekt på 115 hk används i liknande konstellationer även för andra av Volkswagens mest populära modeller.


I nya Tiguan eHybrid utvecklar hybriddriften en systemeffekt på 245 hk och det maximala systemvridmomentet ligger på 400 Nm. Den elektriska drivningen består av en kompakt enhet som förutom elmotorn även inrymmer en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Hela modulen är kopplad direkt till den tvärställda TSI-motorn. Drivningen ligger på framhjulen.


Startar i utsläppsfritt läge


Drivkonceptet är programmerat så att Tiguan alltid startar i det utsläppsfria eldriftsläget E-MODE, förutsatt att högspänningsbatteriet har tillräcklig laddning. Tack vare det relativt stora batteriet, som har ett energiinnehåll på 13 kWh, ligger räckvidden vid ren eldrift på upp till 50 km enligt WLTP. Den genomsnittliga sträckan för en vanlig vardagsresa klaras därför galant på enbart eldrift.


I eldriftsläget E-MODE kan Tiguan eHybrid köras i hastigheter upp till 130 km/h. För längre resor, och i hastigheter över 130 km/h, kopplar SUV:en automatiskt över till hybridläget där elmotorn istället ger den bränslesnåla TSI-motorn assistans. Det effektivare samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn ser till att optimera bränsleeffektiviteten och prestandan. Om föraren vill aktivera E-MODE-läget igen räcker det med en enkel knapptryckning på E-MODE-knappen till höger om DSG-växelväljaren på mittkonsolen, eller via infotainmentsystemet.


Inga lokala utsläpp när du närmar dig målet


Tack vare det enkelt inställbara hybridläget kan man spara tillräckligt med el även på långa resor för att kunna köra utsläppsfritt lokalt när man når slutdestinationen i en tätort. Allt föraren behöver göra är att via infotainmentsystemet mata in hur många procent av batterikapaciteten som ska reserveras. Batteriet behöver inte vara fulladdat vid resans start för att detta ska vara möjligt – det kan även laddas av TSI-motorn under resan och genom bromsenergiåtervinning.


Sportigt GTE-läge


Kombinationen av elmotor och förbränningsmotor i hybridläget ger en imponerande effekt, eftersom elmotorn ger ytterligare boost. GTE-läget tillåter särskilt dynamisk körning och aktiveras genom att trycka på en knapp till höger om DSG-växelspaken. I GTE-läge samverkar elmotorn och TSI-motorn för att leverera den maximala systemeffekten.


Förutseende hybridstrategi


Den intelligenta mjuk- och hårdvaran i Tiguan eHybrid hjälper till att öka räckvidden och minska energiförbrukningen. Om bilen är utrustad med ett navigationssystem kan föraren välja en förutseende hybridstrategi för att optimera räckvidden. Är navigationssystemet aktiverat tar det med hjälp av GPS-data hänsyn till topografin längs färdvägen för att resan ska bli optimalt energisnål och till exempel innehålla så få stigningar som möjligt. 


Dessutom gör navigationssystemet det möjligt för föraren att få förhandsinformation om den väg man har framför sig. På så sätt blir det till exempel möjligt att minska farten i god tid före en kurva för att kunna utnyttja återvinningen av bromsenergi optimalt.


Om också den standardmonterade farthållaren (ACC – Adaptive Cruise Control) har aktiverats kan Tiguan eHybrid till och med sköta detta helt automatiskt. Oberoende av om man kör i manuellt läge eller med ACC aktiverat gör den förutseende hybridstrategin att laddhybridmodellen ”vet” när den närmar sig till exempel en stadsgräns och då automatiskt kan anpassa drivsystemet för detta redan i förväg.


Laddning


Vanligtvis laddar man högspänningsbatteriet fullt från en extern källa. Bilen har ett ladduttag placerat i framskärmen på förarsidan. Beroende på vilken strömkälla som används sker laddningen med växelström med en effekt på 2,3 eller 3,6 kW. Den batteriladdare som finns integrerad i Tiguan eHybrid sköter laddningen helt automatiskt – allt föraren behöver göra att ansluta kontakterna.


Föraren kan också styra vilken tid batteriet ska laddas på – både via infotainmentsystemet (e-manager) och We Connect-appen på sin smartphone – för att till exempel dra fördel av billigare eltariffer på nätterna. Om bilen är ansluten till en laddare kan kupén värmas eller kylas redan innan det är dags att köra.


Elegance och R-Line


I Sverige är nya Tiguan standardutrustad med bland annat LED-strålkastare, omgivningsövervakningssystemet Front Assist inklusive nödbromsfunktion, filhållningsassistenten Lane Assist, adaptiva farthållaren ACC och helljusassistenten Light Assist. En nyhet i standardutrustningen är en helt ny touchmodul för klimatkontrollfunktionerna. Förutom beröringskänsliga pekknappar används stora och upplysta skjutreglage för fläkt- och temperaturkontroll.


Annan standardutrustning är uppvärmbar multifunktionsratt i läder, klimatanläggning ”Air Care Climatronic” med 3-zons temperaturreglering, allergenfilter och manöverelement bak, 18-tums lättmetallfälgar, den senaste generationen av infotainmentsystem (MIB3), åtta högtalare, We Connect och We Connect Plus samt trådlös App Connect för Apple CarPlay eller Android Auto.


Tiguan eHybrid erbjuds i de mer utrustade specifikationerna ”Elegance” och ”R-Line”. Dessa innehåller ytterligare funktioner, designdetaljer samt assistans- och komfortsystem som standard för att antingen ge Tiguan en elegant (Elegance) eller mer sportig (R-Line) framtoning.


Exempel på utrustning är IQ.LIGHT Matrix LED-strålkastare (Elegance) respektive LED Performance-strålkastare (R-Line), Digital Cockpit Pro med digitala instrument och en 10-tumsskärm, Navigation Discover Media (R-Line), bakgrundsbelysning som kan väljas i 30 olika färger, elektrisk öppning och stängning av bagageluckan (Elegance), en silveranodiserad takreling och parkeringsassistenten Park Assist (R-Line). Tiguan eHybrid R-Line är utrustad med R-Line Exteriör och R-Line Interiör.


Tiguan eHybrid har nu släppts för beställning på den svenska marknaden och går att bygga på www.volkswagen.se. Rekommenderade cirkapriser:


  • Tiguan eHybrid Elegance: från 463 900 kr
  • Tiguan eHybrid R-Line: från 498 900 kr

Volkswagens hybridoffensiv


Laddhybridmodellerna spelar en nyckelroll i elektrifieringen av Volkswagens produktportfölj eftersom de minskar bränsleförbrukning och utsläpp vid körning. Fem modellserier erbjuds nu med laddhybriddrift på den europeiska marknaden. I Sverige erbjuds nu följande versioner: Golf eHybrid, Golf GTE, Passat Sportscombi GTE, Touareg R, Arteon eHybrid, Arteon Shooting Brake eHybrid och Tiguan eHybrid.


Tekniska fakta

Motorer: 1,4 TSI bensinmotor på 150 hk och elmotor på 115 hk
Miljöklass: EURO 6 AP
Max vridmoment, system: 400 Nm
Max effekt, system: 245 hk
Växellåda: 6-växlad DSG (DQ400E)
Drivsystem: Framhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 1,7 l/100km (Elegance) / 1,8 l/100 km (R-Line)
CO₂-utsläpp blandad körning, WLTP: 39 g/km (Elegance) / 42 g/km (R-Line)
Energiförbrukning el, blandad körning, WLTP: 167,7 Wh/km (Elegance) / 168,0 Wh/km (R-Line)
Toppfart: 205 km/h
Toppfart, eldrift: 130 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 s
Batterikapacitet: 13 kWh
Laddningstid AC: 2,3 kW: ca 5 timmar; 3,6 kW: ca 3,5 timmar
Räckvidd eldrift, WLTP: upp till 50 km
Axelavstånd: 2 680 mm
Tjänstevikt: 1860 kg (Elegance) / 1 874 kg (R-Line)
Totalvikt: 2 350 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 800 kg
Längd/Bredd/Höjd: 4 509 mm/1 839 mm/1 672 mm (Elegance) / 4 511 mm/1 859 mm/1 672 mm (R-Line)
Tankvolym: 45 liter
Bagagevolym: 476-1 516 liter
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 1 746 mm
Bagageutrymme, bredd mellan hjulhusen: 1 004 mm
Pris: från 463 900 kr (Elegance) / från 498 900 kr (R-Line)