Michelsens Bil

Nya Octavia iV

 

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

 

iV är beteckningen för ŠKODAs eldrivna modeller och står för ”Intelligent Vehicle” där koncernens senaste teknik inom elektrifiering och onlineuppkopplade funktioner och tjänster samlats i ŠKODAs moderna familjebilar för en mer hållbar mobilitet. Senaste tillskottet är OCTAVIA iV en laddhybrid med en räckvidd på 55 km på el (WLTP).

 

ŠKODA OCTAVIA iV

 

Nya OCTAVIA följer flaggskeppet SUPERB iVs spår och är den andra ŠKODA iV-laddhybriden i ŠKODAs modellutbud. OCTAVIA iV erbjuds i Style-utförande och erbjuder en effekt på 204 hk (150 kW). Längre fram kommer även en RS iV med effekt på 245 hk. Det maximala vridmomentet för Style-utförande är 350 Nm. Laddhybriden är utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda och har elektronisk överföring av växellägena (”shift-by-wire”). Halvkombiversionen har en bagageutrymmesvolym på 450 l – OCTAVIA COMBI slukar 490 l och har en markfrigång som är 143 mm.

 

OCTAVIA iV drivs av en 1,4-liters TSI-bensinmotor på 150 hk (110 kW) och en elektroniskt styrd elmotor. Med 85 kW, utvecklar den elmotor som sitter i OCTAVIA iV samma effekt som motorn i SUPERB iV. Men elmotorn har förfinats rent tekniskt då denna elmotorn sitter integrerad i den 6-stegade DSG-växellådan och avskiljs från förbränningsmotorn via en koppling.

 

Räckvidd och laddning

 

OCTAVIA iV är utrustad med ett högspänningsbatteri av litiumjontyp med en kapacitet på 37 Ah och 13 kWh. Det gör att man kan köra på el, och därmed utsläppsfritt, upp till 55 km (WLTP). I eldriftsläget och hastigheter upp till 50 km/h, gör ljudgeneratorn ”E-noise” (som sitter placerad under höger framskärm) det lättare och snabbare för fotgängare och cyklister att höra OCTAVIA iV. Totalt sett ligger CO2-utsläppen på endast 30 g/km, vilket innebär att bilen redan uppfyller kraven i den kommande utsläppsstandarden Euro 6d.

 

Batteriet kan enkelt laddas via en laddbox (3,6 kW) från 0-100% på 3 tim och 33 min. Bilen är i standardutförande utrustad med två laddkablar, en Mode 3-kabel för publik laddning (3,6 kW) och en Mode 2-kabel för laddning i hushållsuttag (10A/230V, 2,3 kW). Med ett hushållsuttag tar det 5 timmar att ladda ett tomt batteri helt fullt. Laddningsuttaget sitter under ett lock på framskärmen på förarsidan och öppnas via en knapp i dörrpanelen.

 

Försäljningen av OCTAVIA iV har startat och de första kundleverenserna planeras preliminärt under november månad. OCTAVIA COMBI iV Style är prissatt till 414.900 kr och för OCTAVIA LIMO iV Style är det rekommenderade cirkapriset 409.900 kr.

 

OCTAVIA G-TEC

 

ŠKODA OCTAVIA också beställas i G-TEC-utförande som är speciellt anpassat för biogas – vilket ger mindre miljöpåverkan. Den bensindrivna 1.5 TSI-motorn levererar en effekt på 130 hk (96 kW). I gasdriftsläget, har dessa bilar upp till 25% lägre CO₂-utsläpp än en bil som drivs av en vanlig bensinmotor. Om man till detta lägger en andel på 20% biogas, sänks CO₂ med så mycket som 35 till 40%. Använder man en ännu större andel framställd av växtrester och biologiskt avfall, kan man nå förbättringar på 85-90% – alltså nära nog koldioxidneutralitet. Det går snabbt att tanka med gas och Sverige har ett välutbyggt nät med ca 200 publika tankstationer.

 

För att göra motorn så energisnål som möjligt, har skaparna använt sig av flera olika tekniska lösningar, som variabel ventilstyrning. Det gör att OCTAVIA G-TEC i gasläget har en förbrukning vid blandad körning på 3,6-4,5 kg/100 km* (WLTP). Gastankarna rymmer tillsammans 17,33 kg vilket ger en räckvidd på upp till 500 km* (WLTP). Och utnyttjar man bensinen i den 9 liter stora tanken, kan man köra sin OCTAVIA G-TEC ytterligare 190 km*, för en total räckvidd på upp till 690 km*. Det är enbart i vissa situationer som bilen använder sig av bensindrift, som vid start av motorn efter att man tankat gas, om det är kallare än -10 C ute eller om det är så lite kvar i gastankarna att trycket i dem sjunker under 11 bar.

 

*Denna information är preliminär och kan komma att ändras.

 

SKODA e-TEC

 

Beteckningen ”e-TEC” är ny för ŠKODA och används för bilar med mildhybridteknik. En enklare elektrifiering som utvecklats för att sänka bränsleförbrukningen i fossildrivna motorer. Den nyligen lanserade OCTAVIA 1.0 TSI 110 hk med DSG-automatlåda och kommande 1.5 TSI 150 hk DSG-versionen utnyttjar denna teknik där TSI-motorn försetts med en remdriven 48 V-startmotor och ett 48 V litiumjonbatteri. Batteriet laddas under körning och höjer bilens energieffektivitet. Huvudsyftet med mildhybridtekniken är dock att ge bensinmotorn en elektrisk boost på upp till 50 Nm när så behövs, och också att göra det möjligt för e-TEC att rulla fritt med motorn helt bortkopplad. Detta sänker bränsleförbrukningen med upp till 0,4 l/100 km och minskar CO2-utsläppen. Dessutom kan motorn startas snabbare, jämnare och med mindre vibrationer. Mildhybridversioner av OCTAVIA känns igen på ”e-TEC”-märket på bakluckan.

 

Försäljningen av OCTAVIA COMBI 1,5 TSI G-TEC har öppnat och de första bilarna förväntas levereras till kund preliminärt under november. Priset för OCTAVIA G-TEC i Ambition och Style är från 300.000 kr.